UWAGA dot. wyłudzeń środków zgromadzonych na rachunkach bankowych

Uwaga!

Pragniemy przestrzec przed coraz częściej wykorzystywaną metodą, dzięki której przestępcy próbują uzyskać dostęp do środków zgromadzonych na rachunkach bankowych.

Wspomniana metoda polega na przejęciu dostępu do numeru telefonu komórkowego poprzez wyłudzenie duplikatu karty SIM od operatora sieci komórkowej.

Jeśli więc zauważyłeś, że nie masz dostępu do sieci komórkowej – skontaktuj się jak najszybciej z operatorem sieci, z której korzystasz i ustal, czy w ostatnim czasie Twoja karta SIM była wymieniana na nową (bez Twojego zlecenia).

Jeśli operator potwierdzi taką sytuację – zadzwoń natychmiast pod nr 42 2132043

i poinformuj nas o tym – pracownik banku zablokuje dostęp do Bankowości Internetowej, aby uniemożliwić dokonanie kradzieży Twoich środków.

 


Poniżej przedstawiamy, jak może wyglądać schemat kradzieży:

  • Wytypowanie ofiary.
  • Zbieranie informacji – poprzez obserwację samego Klienta, jego otoczenia, wpisów na Facebooku, Twitterze i innych aplikacjach społecznościowych.
  • Uzyskanie dostępu do loginu i hasła do Bankowości Internetowej – poprzez podszywanie się pod pracowników banku lub organy ścigania w rozmowie telefonicznej, lub zainfekowanie wirusem komputera, na którym klient korzysta z Bankowości Internetowej.
  • Uzyskanie duplikatu karty SIM Klienta – poprzez podszycie się pod Klienta u operatora sieci komórkowej.


Pozyskanie karty SIM pozwala przestępcom otrzymywać SMS-y służące do zatwierdzania przelewów.


Jak się chronić?

  • Chroń swoje dane osobowe, kradzież dokumentów jak najszybciej zgłoś na policji oraz w Banku.
  • Dbaj, aby nikt poza Tobą nie znał loginów i haseł do Bankowości Internetowej, Mobilnej, Telefonicznej.
  • Ustaw trudne do odgadnięcia hasło dostępu do Bankowości Internetowej i nigdy nikomu go nie zdradzaj – pracownicy banku ani organy ścigania nigdy nie zapytają Cię o hasło dostępu.
  • Nigdy nie loguj się do Bankowości korzystając z nieznanych/obcych urządzeń.
  • Dbaj o aktualizację systemu operacyjnego w Twoim komputerze/telefonie.
  • Zwracaj uwagę na komunikaty, które pojawiają się na Twoim urządzeniu, szczególnie gdy instalujesz nową aplikację.
  • Korzystaj z programu antywirusowego.
  • W przypadku podejrzanych sytuacji skontaktuj się z bankiem.